Biljar se igra s 15 obojanih ciljnih kugli, promjera 50 mm, te s nešto manjom bijelom udarnom kuglom. Prvobitno su sve ciljne kugle bile označene brojevima i pola ih je bilo punih, a pola s crtom. Međutim, u posljednje vrijeme sve se više upotrebljavaju kugle bez brojeva – sedam crvenih i sedam žutih te jedna crna.
Igraju dva igrača, a prvi koji uspije pospremiti svojih sedam kugli u rupe stola, plus crnu, pobjednik je igre. Igrači ne znaju koje su čije kugle sve dok jedna kugla ne bude pospremljena u rupu stola. Igrači medusobno odlučuju – obično bacanjem novčića – koji će od njih razbijati (prvi ispucati udarac) .
Razbijanje
Prvi igrač postavlja bijelu udarnu kuglu bilo gdje unutar D polukruga označenog na jednom kraj u stola. Štapom udara bijelu kuglu u smjeru ciljnih šarenih kugli složenih u trokut. Cilj mu je pospremiti najmanje jednu od ciljnih kugli u koju od šest rupa na stolu ili postići da se najmanje dvije kugle (jedna od njih može biti bijela kugla) odbiju od matinele. Ne uspije li mu ništa od to dvoje, razbijanje je neuspjelo i igra se nastavlja tako što protivnik dobiva pravo na dva udarca.
Kad igrač prvi put pospremi kuglu, boja kugle određuje kojim će kuglama igrati do kraja igre. Ako jednim udarcem pospremi i crvenu i žutu kuglu, može birati kojim će kuglama igrati. Ako igrač prilikom razbijanja u rupu stola pospremi crnu kuglu, isti igrač ponavlja početni udarac. Kad igrač pravilnim udarcem pospremi jednu ili više kugli u rupu, ima pravo na još jedan udarac. To se nastavlja sve dok jednom od svoj ih ciljnih kugli ne promaši rupu ili dok ne napravi prijestup. Potom protivnik preuzima red igre.
Prijestupi
Kad se napravi prijestup, igrač koji ga je napravio gubi pravo igre, a protivnik dobiva priliku za udarac. Prijestupi su:
- Kad se bijela kugla pospremi u rupu. Kugla se potom vadi iz rupe i postavlja bilo gdje unutar D polukruga.
- Kad bijela kugla udari protivnikovu kuglu prije igračeve jedne ili više kugli.
- Kad igrač bijelom kuglom ne uspije pogoditi bilo koju od kugli.
- Kad bijela kugla preskoči bilo koji dio jedne od kugli.
- Kad bijela kugla pogodi crnu prvim udarcem prije no što jedna od igračevih kugli bude pospremljena u rupu (osim kod razbijanja).
- Kad igrač pospremi jednu ili više protivničkih kugli. Ako pospremi crnu kuglu prije no što je pospremio sve svoje kugle, gubi igru.
- Kad kugla izleti sa stola. Izleti li koja od ciljnih kugli ili crna, stavlja se natrag na crnu točku ili što bliže u izravnoj liniji izmedu nje i središta D polukruga, bez dodirivanja druge kugle. Ako bijela kugla izleti sa stola, vraća se na stol bilo gdje unutar D polukruga.
- Kad igrač bilo kojim dijelom tijela ili odjeće dotakne koju od kugli, bilo da miruju ili se kotrljaju.
- Kad igrač ne stoji na tlu prilikom izvođenja udarca (nasloni se na stol cijelim tijelom). Barem jednom nogom mora stajati na tlu dok izvodi udarac.
- Kad igrač štapom udari bilo koju od kugli osim bijele.
- Kad igrač igra preko reda.
- Kad igrač igra prije no što se sve kugle prestanu kotrljati.
- Kad igrač igra prije no što su sve kugle vraćene na svoje mjesto.
- Kad igrač štapom udari bijelu kuglu više od jedan put.
Foto: wavebreakmedia ltd/Shutterstock